måndag 3 oktober 2011

Helgen!

Dag ett och två på månadens fitnessfight gick väl hyffsat bra :) Jag skulle inte ge mig själv en guldstjärna men det känns som att jag har gjort så gott jag kunnat...

I lördags sprang jag som planerat topploppet, trots att jag trodde att det skulle bli en omöjlighet att springa in på under 60 min så klarade jag det i alla fall :) Låg i ett skönt tempo större delen av vägen där jag kunde andas normalt. Efteråt var jag med i nån tävling där man skulle gissa vikt på ett plagg och hoppa hopprep, ingen aning om vikten eller hoppen var först avgörande men jag klarade i alla fall av 29 hopp på 10 sekunder, å det inkluderade tyvärr ett snubbel, så jag borde ha klarat ca 5 hopp till...
Hade redan bestämt mig för att FUSTRA fick vara första dagen då jag sprang lopp och det alltid tar rätt fint på energin... Fick mig dock ett annat lite oväntat träningspass... Jag har nämligen två kissar, varav den ena hade varit borta sen i tisdags... Efter duschen i lördags bestämde jag mig för att ta en längre runda och leta efter henne (i ett område där hon så vitt jag vet inte brukar hålla till) och till slut hörde jag hennes svar på mina rop, vilken lycka! Dock inser jag när jag hittar henne att hon sitter 10 meter upp i en tall och hon gjorde ett försök att ta sig ner men snubblade till, sen vågade hon inte försöka mer...

Jag sprang å hämtade min sambo och tillsammans stod vi och kallade på henne, men ingen kisse kom ner :/ Det började vid det här laget att skymma och jag insåg att jag inte kommer att sova gott ifall katten sitter i en tall så jag bestämde mig för att klättra upp och försöka ta ner henne... Vi gick tillbaka och hämtade klätterutrustning, att jag fick klättra beror dels på att jag är lättast och att många av de nedersta grenarna (som satt ca 3-4 meter upp) var rejält klena, och speciellt den första grenen på ca 1,5 meter från marken (den var en liten avbruten sak). Min sambo visade mig hur jag skulle säkra mig själv där uppe, vi kastade upp repet över den kraftigaste av de lägre grenarna, testade så den höll och sen var det bara att klättra... Jag fick ingen bra vinkel på första lilla kvisten så sambon satte upp en fot som jag fick kliva på för att komma upp den extra decimeter (eller två) som behövdes...
Den första biten var den svåraste och jobbigaste, när jag kom upp dit där vi satt repet hade jag början till mjölksyra i armarna... När man klättrar ska man ju egentligen använda benen och armarna ska man bara använda för balans och i nödfall, när man klättrar i en tall fungerar det inte riktigt så, ett stadigt tag om stammen samt de kvistar man hittar känns viktigt då man vill fördela kroppsvikten så mycket som möjligt mellan det man har att leka med. När jag kom upp till platsen där vi fäst repet var det dags för första säkringspunkten, rätt så läskigt och jag har ingen aning om det blev helt rätt, men någon form av säkring blev det i alla fall... Tanken med dem är att ifall jag ramlar så ska säkringspunkten fånga upp mig så att jag inte ramlar för långt...
Här är grenarna fortfarande rätt glesa, och det är fortfarande svårt och tungt att klättra, men det är inte långt kvar till de täta fina grenarna som brukar finnas högst upp i en tall (3-4 meter ca). Jag fortsätter att klättra och grenarna blir tätare och tätare, ytterligare tre säkringspunkter görs, så totalt fyra utefter stammen... När jag väl kommer upp och ser kissen framför mig hänger jag av mig hjälmen och ryggsäcken (som katten skulle få åka i). Tar fram handen till katten, hon nosar, och fräser! Hon känner alltså inte igen min doft för att jag har fullt med kåda överallt! Katten fräser igen och klättrar allra högst upp i tallen, jag själv kommer inte högre upp, av två anledningar, grenverket är för tätt och stammen blir för smal... Jag sitter där uppe (riktigt fin utsikt i alla fall!) kanske 15-20 minuter innan jag får ge upp då solen går ner och jag vill inte gå ner när det är mörkt... Så jag fick vackert gå ner igen utan katt :(
Vägen ner var ju betydligt enklare... Min sambo pekade ut en fet gren som jag gick ner på andra sidan om så att repet kom över det, sen klättrade jag ner så långt det gick och tog bort alla säkringspunkter, sen blev jag nedfirad :)

Så hur gick det för katten? Vi skulle egentligen ha gått på middag denna kväll, ett par vänner till oss skulle bjuda på fisk (han är kock så det hade varit jättegott), men jag var jättehungrig och dessutom riktigt nere för att katten inte kom ner så jag hade verkligen ingen lust att försöka vara social... Min sambo kände väl lite så också så han gick till pizzerian istället och köpte pizza till honom och en sallad till mig... Medan han var borta (nu var solen nere) så gick jag och ropade lite till på kissen, men såg varken henne eller vart jag gick, det var så mörkt där i skogen :/ Gick tillbaka och ropade på vägen tillbaka, hon ropade tillbaka... Jag käkade min sallad, vi bestämde oss för att gå upp tidigt på söndag morgon för ett nytt försök, sen satte vi oss i soffan å tittade på något trollkarlsprogram som jag inte ens vet vad det hette... När klockan var ca 20 hör vi ett högt "MJAU", det är kissen som har kommit hem :) Å hon är hungrig! Hon har då alltså (troligtvis) suttit i en tall i fem dygn (+/- några timmar). Vilken lycka!

Söndagen
Träningsvärk från h-vetet! När jag sprang loppet på lördagen (1 mil) så var det tredje gången någonsin jag sprang en mil! Dessutom hade jag inte löptränat överhuvudtaget under hela september! (pga sjukdom m.m.) Detta var också anledningen till att jag undvek att pressa mig själv för mycket och att jag inte trodde att jag skulle greja det på under 60 min... Hur mycket av träningsvärken som är tall och hur mycket som är löpning var omöjligt att svara på, däremot kan jag lätt säga att det var svårt att hitta platser i kroppen som var träningsvärksfria! Jag tog mig ändå till gymmet och körde Les Mills nya core-pass CX Works... Blev väl inte jätteimponerad, men det kan vara värt att gå på i samband med någon annan träning (inte bara detta passet alltså). När jag kom hem så körde jag FUSTRA styrketräning, dock med minimala/inga vikter... Klarade ju knappt av att böja benen :) Hoppade dessutom över benstyrkan helt i del tre samt all kondition...

Maten i helgen har däremot fungerat bra :) Direkt efter löpningen i lördags fick vi sådan reztartbar och en banan, lite stort mellanmål, men det fick bli så just då... Jag har inte skött kosten exemplariskt, men har i alla fall hållt mig inom kcal-gränserna... Å det känns som att kroppen redan börjar släppa på vatten!

Ikväll tänkte jag köra dubbelpass, först Body Jam och sedan Body Combat, så jag tror att jag skippar konditionen på FUSTRA idag med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar