torsdag 6 oktober 2011

Mån-Ons

Som ni märker så bloggar jag inte varje dag nu, blogga är inte riktigt min grej, men det hjälper till att hålla motivationen uppe i alla fall :)

Måndag körde jag dubbelpass på gymmet, först Body Jam och sedan direkt efter Body Combat... Körde inte alls FUSTRA denna dagen då jag kände att det räckte (hade ju fortfarande träningsvärk sedan loppet och trädklättrandet). Dessutom är jag väldigt stark redan, starkare än en medelman enligt nått test jag gjorde :) Å coreövningarna är ingen utmaning för mig riktigt, försöker hela tiden modifiera dem för att verkligen känna något :) Planka med fötterna på boll och raka armar, finska stolen (hette den så?) med benen snett framåt (så kroppen blir som ett V) o.s.v.

Tisdag var det inte mycket tid över till träning (skola 11-16, jobb 17-22) men jag fick till ett FUSTRA-pass innan skolan i alla fall.

Onsdag blev det ett trippelpass :O Body Combat älskar jag och är i princip mitt liv, Body Jam har grym musik och det var dessutom två instruktörer som teamade (brukar alltid göra det lite roligare) med 70 minuters dötid däremellan. Det blev alltså Body Combat, FUSTRA, Body Jam... Käkade ett litet mellanmål precis innan FUSTRA-passet... Gick därifrån genomsvettig, relativt matt men på bra humör :) Sov jäkligt gott sen!

Kosten kan jag med gott samvete säga att jag har skött, vet inte om chevrésallad är ok mat, men gott var det i alla fall :) Nu har jag precis stoppat i mig en portion lax och bulgur, mums :)

Ikväll ska jag köra Body Pump, det kommer bli istället för FUSTRA, osäker bara på ifall jag ska köra konditionsdelen eller inte, å om jag ska göra det, före eller efter pumpen... För er som inte vet vad allt Body tjaffs jag skriver är för något så ska jag ge en kort beskrivning :)

Body Combat: Kampsportsinspirerad konditionsträning med mycket intervaller, avslutas med coreträning och armhävningar. Den 45-50 minuter långa konditionsdelen brukar jag bränna knappt 600 kcal på (enligt pulsklocka). Svetten droppar ner på golvet och det är superkul! I nyaste releasen är armhävningarna en riktig pain och jag klarar inte av att göra alla på tå! (inte ens hälften)

Body Jam: Dansklass, uppvärmning, högre tempo, nån låt lite lugnare, sen högre igen och avslutningsvis nedvarvning. Ingen direkt stretch... Grymt sköna beats och väldigt roligt, man får upp tempot rätt fint och svetten lackar, dock långt ifrån lika konditionskrävande som ett riktigt svettigt combatpass :)

Body Pump: Styrketräning i grupp med skivstänger och lösa vikter till blandad musik. Man utgår från högreps och det är ca 100 repetioner på de flesta muskelgrupper, blandat snabba och långsamma. Bränner inte alls så mycket kcal som Les Mills påstår (de påstår ca 600) utan min förbränning låg på ca 300, och jag kör tungt! Ofta lassar jag på mer än både instruktör och grabbarna i klassen, speciellt på ben och rygg... Däremot tror jag att man har fin efterförbränning sedan :) Body Pump är något som kommer och går för mig, i perioder då jag kör mycket kondition brukar jag försöka slänga in ett pump-pass i veckan för att kräma ur lite extra från musklerna :)

Alla dessa klasser är förkoreograferade, vilket innebär att samma upplägg körs i upp till tre månader (en del instruktörer byter ut några eller flera låtar efter ca 2 månader), dessutom kör alla instruktörer samma, så oavsett vart du tränar så är tanken att du ska veta vad som händer, lite i alla fall :) Nya releaser av Les Mills klasser (alla som heter nått med Body och några till) brukar introduceras på träningsanläggningarna under en vecka med lite extra happenings och andra festligheter :)

Jag är själv utbildad (men fortfarande inte certifierad pga att jag inte filmat ännu) Body Combat-instruktör och hoppar in på mitt gym och kör ett gammalt program (det jag är utbildad på) när de andra inte kan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar